Artwork

Collections Menu
Advanced Search
San Antonio Museum of Art, Gift of Carolyn & Ted Warmbold.

Onqoy

San Antonio Museum of Art, Gift of Carolyn & Ted Warmbold.
San Antonio Museum of Art, Gift of Carolyn & Ted Warmbold.
Contact San Antonio Museum of Art, Registrar Department for rights and reproduction of this image. Photography by Ansen Seale.

Onqoy

Place made:Sarhua, Peru
General region:South America
Date: 1990
Dimensions:
15 7/8 x 31 5/8 x 1/2 in. (40.3 x 80.3 x 1.3 cm)
Credit Line: San Antonio Museum of Art, Gift of Carolyn & Ted Warmbold
Object number: 94.41.1
Inscribed: Inscribed: "ADAPS" Artes de Sarhua, Peru plus text, "Onqoy" ADAPS = Association of Popular Artists of Sarhua inscription at the top right reads: Portando Metralletas cuchillos petardos explosivos y bandera roja con vestidos [distintos] llegaron intrusos elementos extraños a la comunidad sacando casa en casa a los comuneros a un cabildo obligando con amenazas de muerte se les escuche sus falsas promesas de justicia social mejor estándar de vida-humildes [inocentes] campesinos netamente habla Quechua con ideología propia de tradición no comprende discursos prometedoras de los extraños – confundidos por el cambio de vida deploran a los Apus y los patrones de la comunidad pidiendo protección
Label Text
This painted tablet share the same name as the communally made house beams made in the town of Sarhua, Peru. These works illustrate scenes of life in Sarhua between the 1980s and the mid-1990s. This period was characterized by an internal armed conflict in Peru between the federal government and insurgent groups. These tablets portray the terrible violence of the insurgent groups and the Sinchis (a counterinsurgency unit of the Peruvian National Police) against the community, the resistance of the inhabitants against these groups, and finally the inhabitants’ exodus to Lima.

Esta tabla pintada comparte el mismo nombre que las vigas hechas por la comunidad de Sarhua, Perú. Estas obras muestran escenas de la vida en Sarhua entre los años ochenta y mediados de los noventa. Este período se caracterizó por el conflicto armado interno en Perú entre las fuerzas militares y grupos insurgentes. Estas tablas retratan la terrible violencia de los grupos insurgentes y los Sinchis (la unidad de contrainsurgencia de la Policía Nacional del Perú) contra la comunidad, la resistencia de los habitantes contra estos grupos, y finalmente el éxodo de los habitantes a Lima.

(LA, 2020)
On view
In Collection(s)


The San Antonio Museum of Art is in the process of digitizing its permanent collection. This electronic record was created from historic documentation that does not necessarily reflect SAMA's complete or current knowledge about the object. Review and updating of such records is ongoing.